Order of Operations

Curatoriële voorstel

Hoe komt het dat de wiskunde meestal wordt beschouwd als een abstracte wetenschap, die losstaat van de werkelijkheid, terwijl het in feite een formeel systeem betreft dat de mens heeft uitgevonden om alles wat hem omringt en zelfs de kern van het heelal te begrijpen?
Is het mogelijk buiten de leerboeken en het schoolbord om kennis te maken met de wiskunde?

Uitgaand van deze premissen speelt Order of Operations zich af in het ruime veld dat op het kruispunt ligt van de artistieke voorstellingen en de wiskundige objecten. Op de tentoonstelling zijn creaties te zien van Belgische en internationale kunstenaars die – min of meer bewust, min of meer opzettelijk – werken hebben gemaakt die ons de kans bieden om de wiskunde op een andere manier te ervaren.

De relatie tussen kunst en wiskunde gaat terug tot het prille begin van de civilisatie en ontwikkelde zich millennia aan één stuk over de continenten en beschavingen heen.
In de oude islamitische cultuur werden kunst en wetenschappen met elkaar verbonden in complexe stervormige architecturale en geometrische vormen. Het belangrijkste personage uit de renaissance, de Italiaanse uomo universale Leonardo da Vinci, was zowel schilder, beeldhouwer, ingenieur, botanicus als wetenschapper. 

Pas in de loop van de 19de eeuw heeft men in het Westen de disciplines van de zogenaamde twee culturen, de wetenschappelijke en humanistische traditie, van elkaar gescheiden. In dezelfde periode bestempelde mathematicus Carl Friedrich Gauss de wiskunde als de ‘koningin van de wetenschappen’.

Hoewel beide disciplines hun oorsprong vinden in de voorstelling en interpretatie van de fysieke wereld, zouden hun respectieve methodologieën mettertijd steeds meer uiteenlopen.

De school van de wetenschappelijke gedachte heeft zich hoofdzakelijk gericht op specialisatie en op een hypothetisch-deductieve aanpak.

Ook in de kunst werden eigen scholen en eigen methoden ontwikkeld. In de artistieke wereld streefde men geenszins naar een universele waarheid, maar werd veeleer gezocht naar persoonlijke interpretaties van onszelf en van onze samenleving.

Niettemin bleven er tussen beide disciplines nog altijd tal van overeenkomsten bestaan, die we tot op heden kunnen vaststellen. De werken van de zeventien geëxposeerde kunstenaars werden onderverdeeld in twee belangrijke hoofdstukken, waarin de thema’s van de voorstelling en de toepassing worden behandeld.  Op die manier worden al die overeenkomsten zichtbaar gemaakt, toegepast of ontsluierd.
Order of Operations wil via hun scheppingen een dialoog op gang brengen over een meer integrerende benadering van wiskunde en kunsten.

Kunstenaars

  • Amandine David, France / Belgium
  • Anne Teresa De Keersmaeker, Belgium
  • Sabina Hyoju Ahn, South Korea
  • Lab[au], Belgium
  • Robert J. Lang, USA
  • Philippe Leblanc, Belgium
  • Joanie Lemercier, France / Belgium
  • Momoko Noguchi, Japan
  • Ohme, Belgium
  • Rybn, France
  • Guillaume Schweicher, Belgium
  • Michel Tombroff, Belgium
  • Frederik Vanhoutte, Belgium
  • Valery Vermeulen, Belgium
  • Roger Vilder, France
  • Boris Wilmot & François Gaspart, Belgium

Praktische informatie

GRATIS TOEGANG op reservatie : https://bit.ly/TicketsOoO

Plaats

Bozar Lab, Ravensteinstraat, 23 1000 Brussel

OPENINGSTIJDEN

Dinsdag – Zondag, 10:00 – 18:00
Gesloten op maandag

Bezoeken voor schoolgroepen
Din  – Vri, 8 Juni ’21 – 30 Juni ’21
Reservering voor schoolgroepen via Bozar Call Center

Wil je tijdens je bezoek een extra woordje uitleg? Elke zaterdagochtend van 10:00 tot 12:00 staan onze bemiddelaars in de tentoonstelling voor je klaar om op al je vragen te antwoorden.
FR, EN: 05/06, 19/06, 03/07
NL, EN: 12/06, 26/06, 10/07

Crédits

Order of Operations is een tentoonstelling ontworpen en gerealiseerd door Ohme, in coproductie met Bozar.

Origineel concept
Ohme

Curator
Camilla Colombo

Wetenschappelijke leiding
Raoul Sommeillier

Tentoonstellingsteksten
Uitgevers
Camilla Colombo, Raoul Sommeillier

Medewerkers
Mélanie Bertelson, François Bronchart, Michel Cahen, Amandine David, Julie De Saedeleer, Samuel Fiorini, Simone Gutt, Ken Hasselmann, William Hautekiet, LAb[au], Philippe Leblanc, Luc Lemaire, Thierry Libert, Jean Rosenfeld, Paolo Saracco, RYBN, Guillaume Schweicher, Michel Tombroff, Frederik Vanhoutte, Valery Vermeulen

Scenografie
Studio Marie Douel

Art Handling
Jean-Pierre Bertrand, Alexandre Lavet

Lighting
Colin Fincoeur, Youssef Meftah

Constructie en schilderwerk
Wabu Production

Communicatie
Eléna Antoine, Justine Detienne, Lotte De Beer, Frisia Donders, Nicolas Klimis, Alexia Mangelinckx

Ontwikkeling
Frisia Donders, Annick Duez, Emma Dumartheray, Nicolas Klimis, Gwenaël Sauvage

Productie
Georgina Becker, Camilla Colombo, Chloé Gautier

Vertaling
ISO Translation & Publishing, Frans Robert, Katelijne De Vuyst

Grafisch vormgeving en drukwerk
TAVU

Grafische identiteit
Frederik Vanhoutte

Multimedia
Vidisquare

Web design
Martin Haesebaert (FarWeb), Raoul Sommeillier

Met medewerking van de afdelingen van de Université libre de Bruxelles

Département de Mathématique, Control Engineering and System Analysis (SAAS), Computer and Decision Engineering (CoDE – IRIDIA & SMG), Bio- Electro- And Mechanical Systems (BEAMS), FabLab ULB, MobiDaLab (SAAS)

Partners

Faculté des Sciences (ULB), École polytechnique de Bruxelles (ULB), Inforsciences (ULB), Science Outreach Office (VUB), Pilar – Huis voor Kunst en Wetenschap, Department of Mathematics and Data Science (WIDS – VUB)

Met de steun van | With the support of

Innoviris, Fédération Wallonie-Bruxelles, Commission communautaire française, Région de Bruxelles-Capitale | Brussels Hoofdstedelijk Gewest, la Loterie Nationale et ses joueurs | de Nationale Loterij en haar spelers | the National Lottery and its players, Université libre de Bruxelles

Production partners

e